zondag 11 september 2011

Waarom ik mij liet “ontdopen”.

Blijkbaar zijn er veel mensen die het pedofilieschandaal binnen de RKK aangrijpen om zich te laten ontdopen.

Ook ik had een aanleiding nodige om deze stap te zetten. De reactie van o.a. Daneels en vooral deze van broeder René Stockman op het zelfgekozen overlijden van Hugo Claus op 19 maart 2008 was voor mij de spreekwoordelijke druppel.

De aanleiding

Na de dood van Claus verscheen er op de website van kerknet een artikel getiteld “Het geval Claus”, geschreven door broeder René Stockman, generale overste van de Broeders van Liefde. Dit artikel verscheen nog vóór de uithaal van Godfried Daneels in zijn paashomilie die meer aandacht kreeg. Daneels is dan ook een veel belangrijker persoon in de RKK dan Stockman.

Met de titel van Stockmans’ stuk, “Het geval Claus”, wordt de toon al enigszins gezet. Dat de dood van Claus “in de media ruim [werd] uitgesmeerd” is voor de broeder al meteen een doorn in het oog. Meteen wordt er twijfel gezaaid over de wettelijke procedure die bij Claus’ euthanasie werd gevolgd. Stockman schrijft dat het “wellicht” is gebeurd volgens de procedure “zoals de wet het in België mogelijk maakt” en insinueert daarmee meteen een andere, minder wettelijke procedure en dus met medeweten van de arts(en).

Het stoot broeder S tegen de katholieke borst dat de daad van Claus door sommigen wordt goedgepraat en “zelfs als summum van edelmoedigheid” de hemel wordt in geprezen. Wat is er mis met het goedpraten van iets waar je achter staat? Naar mijn mening even min als het afkeuren van iets waar je niet achter staat. Het gaat vooral om de manier waarop dat goedpraten of afkeuren gebeurt.

Ook Guy Verhofstadt krijgt er van langs. Broeder S vraagt zich af of de toenmalige premier zijn mening over Claus’ euthanasie wel had mogen verkondigen. Persoonlijk wel vindt broeder Stockman, maar niet “als eerste minister van alle Belgen, dus ook van mij”

Heeft de eerwaarde broeder zich even verontwaardigd gevoeld toen wijlen koning Boudewijn, de koning van alle Belgen, dus ook van mij, weigerde om de abortuswet te ondertekenen? Ik dacht het niet.

Broeder S verwijt “vooraanstaanden” en “de media in het algemeen” dat zij “de daad en de omstandigheden waarin deze daad werd gesteld, als een edelmoedige acte aanprijzen”.

De volgende zin in het opstel van de broeder is van een, voor dit soort farizeeërs, typisch huichelachtig allooi: “Hier pretendeert een bepaalde groep in de samenleving, met een bepaalde levensfilosofie, de norm voor de gehele samenleving te bezitten en begaat de arrogantie deze op te dringen aan eenieder.”  Zou hij hiermee ook de arrogantie van de RKK bedoelen waarmee deze uit de hand gelopen sekte haar levensbeschouwing al 2000 jaar aan de halve wereld opdringt? Nogmaals, ik dacht het niet.

De procedure

Na lezing van het stukje proza van broeder S en na het aanhoren van de sneer die Claus kreeg van Daneels heb ik het woord “ontdopen” gegoogeld en vond al snel hoe je te werk moet gaan.

Een briefje aan het bisdom van mijn woonplaats met vermelding van naam, voornamen, adres, geboorteplaats en –datum, ouders, woonplaats van de moeder bij het doopsel en de datum van het doopsel met uiteraard de vraag om geschrapt te worden uit de doopregisters van de parochie, is voldoende. Het hoeft niet aangetekend en ook niet per se handgeschreven zoals ik in de weekendkrant heb gelezen.

Mijn verzoek dateert van 1 april 2008. Ik kreeg een antwoord met datum 7 mei 2008 van de secretaris van het bisdom met de volgende tekst:

“Geachte heer

Wij hebben uw vraag tot uittreding uit de katholieke Kerk goed ontvangen.

Het doopsel dat u ontvangen hebt, kan als historisch feit niet ongedaan gemaakt worden.

Wel kan u beslissen om uit de katholieke Kerk te treden, d.w.z. niet langer tot de katholieke Kerk te behoren en beroep te doen op haar diensten (bijv. voor huwelijk).

Deze beslissing wordt in het doopregister bij uw doopsel genoteerd.

Ik kan u vervolgens mededelen dat uw uittreding uit de katholieke Kerk werd genoteerd in het doopregister van de parochie [Sint-….] te [……..], jaar [….] onder nummer [..].

Het staat u vrij de inschrijving persoonlijk in het doopregister te verifiëren.

Met beleefde groeten

[….]

Secretaris van het bisdom

Hiermee ben ik dus niet langer lid van de RKK-club. Ik ben niet gaan verifiëren of er daadwerkelijk een notie van mijn uittreding is bijgeschreven in het doopregister.

Betekenis

Voor de kerk blijf ik dus gedoopt. Het klopt dat het doopsel op zich een daad inhoudt, nl. het besprenkelen van het hoofd met wijwater. Dit is inderdaad gebeurd en kan niet meer ongedaan worden gemaakt. En wat dan nog? Ik hecht er geen enkel belang aan dat er ooit zulk een ritueel op mij is toegepast. Ik heb nooit gevraagd om lid te mogen worden, het is mij opgedrongen (hallo br. Stockman, daar is dat woord weer).

De beslissing om het ongevraagd lidmaatschap definitief op te zeggen was wel de mijne, daar heb ik wel zelf om gevraagd.

Ik kan dus geen beroep meer doen op de diensten van het genootschap.

Welke diensten zouden dat kunnen zijn? Ik vermoed dat men o.a. de sacramenten bedoelt. Ik zal ze eens alle zeven overlopen:

Doopsel: heb ik gehad en hoef niet meer zo nodig
Eucharistie: doe ik al sinds +/- mijn veertiende niet meer aan mee
Vormsel: heb ik gehad en ik vind dat ik gezien mijn leeftijd niet slecht gevormd ben
Biecht: ik houd mijn uitspattingen wel voor me zelf
Huwelijk: ben aan mijn tweede bezig en een derde hoeft niet meer
Wijding: nu ik ben ontdoopt kan ik ook geen priesterwijding meer ontvangen, maar ik heb nooit ambitie gehad in die zin
Heilig oliesel: dood gaan doen we toch en na ons komen de vliegen.

                                          
                                                    Doopsel van Christus - Rubens

6 juli 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten