zondag 11 september 2011

Erwin Mortier heeft eindelijk prijs met “Godenslaap”

Na te zijn geweerd van de shortlist van zowel de Libris als de Gouden Uil, heeft Erwin Mortier met zijn adembenemend mooie roman “Godenslaap” de AKO literatuurprijs binnengehaald.
Dit godenboek stond niet eens op de longlist van de Librisprijs! Beschamend vind ik dat! Voor mij had deze parel ze alle drie gewonnen.

Ik vraag me af wat die jury’s bezielt om het beste en mooiste boek van de jongste jaren niet eens op hun shortlist te plaatsen. Misschien wil men vermijden dat één enkel boek meerde prijzen in de wacht zal slepen. Et alors! Zou Mitterand zeggen. Als het het mooiste is, is het dat. Worden er meerdere prijzen uitgereikt en de jury’s vallen allemaal voor hetzelfde boek, dan is dat toch het beste bewijs van de kwaliteiten van de winnaar. Er komt echt niet elk jaar zulke pracht op de boekenmarkt. Meestal zijn er wel enkele boeken die aan elkaar gewaagd zijn. Dat je dan verschillende winnaars hebt is nogal wiedes.

Het boek is verschenen in het 90ste jaar na het einde van den Grooten Oorlog. Ik weet niet, en ik heb het tot noch toe nergens gelezen, of het de bedoeling was om het boek te laten verschijnen in dat herdenkingsjaar. Het heeft volgens mij wel geprofiteerd van het moment. Daar is uiteraard niets mis mee. Boeken moeten nu eenmaal verkopen. Veel mensen verdienen hun brood met de verkoop van boeken, en niet alleen de schrijver. Die krijgt zowat 10% van de verkoopprijs. Bruto wel te verstaan. Daar moeten nog de bijdragen in de sociale zekerheid en de belastingen van af. Je moet dus al veel boeken verkopen om ervan te kunnen leven. En dan te bedenken dat Mortier enkele jaren heeft gewerkt aan deze roman. Het resultaat is dan ook meer dan af.

De geldprijs die er aan verbonden is stelt de schrijver in staat om weer enkele jaren zonder geldzorgen verder te werken aan zijn oeuvre.

Godenslaap is niet enkel aan te prijzen omwille van het onderwerp, dat vind ik slechts en detail, maar om de stijl, de altijd perfecte woordkeuze en de prachtige volzinnen.

Dit wordt vast en zeker één van die boeken die ik meermaals zal herlezen.

Mortier heeft zich met dit schitterend werk een vaste plaats veroverd bij de allergrootsten van de Nederlandse literatuur.

18 november 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten