UNIA is
de pispaal van extreemrechts. Tot zover niets nieuws onder de zon.
Mensenrechten,
discriminatie op grond van wat dan ook, gelijkheid, allemaal niet zo belangrijk
voor extreemrechts. Dat de Vlaamse regering in haar programma de uitstap uit
UNIA (Interfederaal Gelijkekansencentrum) heeft opgenomen is dan ook geen grote
verrassing.
De motor
van deze Vlareg is de N-VA; De voorzitter Bart De Wever heeft gepoogd om met
het openlijk racistisch Vlaams Belang een regering te vormen. De ideologieën
van deze twee partijen lopen dan ook quasi gelijk evenals hun geschiedenis en
oorsprong. Komt daar nog bij dat de minister die voor de uitstap uit UNIA
bevoegd is, Bart Somers, ook een Vlaams-nationalist is die weliswaar is
overgelopen naar de liberalen, meer die zijn afkomst toch niet altijd onder
stoelen of banken kan steken, dan weet je dat de rest, ministers van OpenVld en
CD&V niet opgewassen zijn tegen het dominante rechts-nationalistisch
parcours dat gereden wordt.
Nu de
Vlareg een nota die de contouren schetst van de regionale
mensenrechteninstelling die ze wil oprichten heeft goedgekeurd werd op sociale
media veelvuldig verwezen naar punt 1 van het 70-puntenplan van het Vlaams
Blok.
De
eerste versie van het 70-puntenplan werd op 6 juni 1992 door Filip Dewinter
gepresenteerd op de conferentie Immigratie: het Westen voor de keuze.
Het plan draagt als volledige titel Immigratie: de oplossingen. 70
voorstellen ter oplossing van het vreemdelingenprobleem.
Het eerste punt luidde als volgt:
1. OPDOEKEN VAN HET KONINKLIJK COMMISSARIAAT VOOR HET MIGRANTENBELEID
Het Koninklijk Commissariaat voor het Migrantenbeleid kan enkel
voorstellen doen; het kan geen eigen beleid voeren. Op dit moment hebben we in
dit land nood aan een concreet beleid. Het Koninklijk Commissariaat is slechts
een doekje voor het bloeden dat vooral moet dienen om de regering een alibi te
verschaffen.
Daarbij komt nog dat Koninklijk Commissaris Paula D'Hondt zich steeds meer
gedraagt als de spreekbuis van de pro-immigratielobby in dit land. Aangezien
Paula D'Hondt haar opdracht eenzijdig interpreteert; van haar functie misbruik
maakt om aan partijpolitiek te doen en weigert de belangen van het eigen volk
te verdedigen, kan zij haar taak als Koninklijk Commissaris onmogelijk verder
uitvoeren en moet zij ontslag nemen.
Het Koninklijk Commissariaat voor het Migrantenbeleid (1989-1993)
werd op 15 februari 1993 opgevolgd door het Centrum voor gelijkheid van
kansen en voor racismebestrijding, ook bekend onder de naam Centrum
Leman, naar de eerste directeur van het centrum, Johan Leman.
Het was
dan ook logisch dat het eerste punt van het 70-puntenplan werd gewijzigd. Dit
gebeurde in 1996.
De nieuwe tekst luidt nu:
Het
Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding, de rechtsopvolger van
het vroegere Koninklijk Commissariaat voor het Migrantenbeleid, kan niet enkel
voorstellen ter integratie van de vreemdelingen formuleren maar ook
strafvorderingen opstarten tegen racistisch geachte personen of groeperingen én
tegelijkertijd als benadeelde optreden. Het Centrum voert een eigen, autonome
politiek, hierbij geïnspireerd door het onvoorwaardelijke geloof in een
multiculturele maatschappij en is erop gericht "foute" meningen te
bestraffen. De eigenlijke taak van het Centrum bestaat erin het Vlaams Blok te
bestrijden en electoraal terug te dringen. Door een inquisitie te voeren tegen
alles en iedereen die pleit voor het behoud van onze volkse eigenheid en
identiteit, probeert men het massale protest tegen de vreemdelingeninvasie de
kop in te drukken. De directeur van dit Centrum, Johan Leman, gedraagt zich als
de spreekbuis van de pro-immigratielobby in dit land. Aangezien het centrum
zijn opdracht eenzijdig interpreteert, van zijn functie misbruik maakt om aan
politiek te doen en weigert de belangen van het eigen volk te verdedigen, dient
het centrum opgedoekt te worden.
Het
boegbeeld van fascistisch Vlaanderen en medeauteur van het 70-puntenplan Filip
De Winter slaapt waarschijnlijk weer iets beter nu punt 1 van zijn programma in
Vlaanderen werd verwezenlijkt door de afstammelingen van de collaboratie en met
medewerking van hun gretig hielen likkende schoothondjes van OpenVLD en
CD&V.
Dit
alles maakte mij benieuwd naar wat er in feite nog allemaal werd verwezenlijkt
uit dat befaamde 70-puntenplan in de versie van 1996.
Noch heb
ik de wijsheid in pacht, noch ben ik onfeilbaar, er kunnen wel degelijk fouten
en misvattingen in deze analyse staan, maar ik heb steeds uitvoerig gezocht
naar de waarheid in dezen. Gefundeerde verbeteringen zijn dan ook welkom.
Analyse
van het 70-puntenplan
Dit is
de kleurencode die ik hierbij toepas:
Rood = gerealiseerd
Oranje = in de maak of gedeeltelijk gerealiseerd
Groen = niet gerealiseerd
1.
OPDOEKEN VAN
HET CENTRUM VOOR GELIJKHEID VAN KANSEN EN RACISMEBESTRIJDING
Zo goed als klaar, maar enkel in Vlaanderen. De Vlareg is
akkoord gegaan met de nota ter zake van Bart Somers.
In de
plaats komt het Vlaams Mensenrechteninstituut (VMRI) dat echter niet dezelfde
slagkracht zal hebben als UNIA. Alle adviezen over dit nieuwe Vlaamse
versnipperinstituut wijzen in dezelfde negatieve richting, o.a. de SERV die
onomwonden vraagt dat de Vlareg de terugtrekking van Vlaanderen uit Unia voor
klachten over discriminatie zou heroverwegen.[1]
Ook de
kostenvergelijking is frappant:
UNIA:
€868.000 per jaar
VMRI:
tot €4.900.000 per jaar
Deels gerealiseerd, enkel in Vlaanderen.
2.
ONTMASKEREN EN ONTMANTELEN VAN DE VREEMDELINGENLOBBY
Dit gaat over het dichtdraaien van de subsidiekraan naar
integratieprojecten.
Tot op heden worden deze projecten nog steeds ondersteund.[2]
3.
OPRICHTEN VAN
EEN PARLEMENTAIRE COMMISSIE I.V.M. HET IMMIGRATIE- EN VREEMDELINGENPROBLEEM
In de Federale Kamer van Volksvertegenwoordigers is er een
commissie BINNENLANDSE ZAKEN, VEILIGHEID, MIGRATIE EN BESTUURSZAKEN.
Deze
gezamenlijke commissie buigt zich niet alleen over vreemdelingenzaken.
Dit punt is dus gedeeltelijk gerealiseerd.
4.
OPRICHTING VAN
EEN STAATSSECRETARIAAT VOOR IMMIGRATIEZAKEN
Tot 2008 viel immigratiezaken onder de minister van
Binnenlandse Zaken.
Van 2008
tot 2009 was er een minister van Migratie- en asielbeleid.
Van 2009
tot 2011 viel de coördinatie onder de bevoegdheid van de eerste minister en was
er een minister van Migratie- en asielbeleid.
Sinds
2011 is er een staatssecretaris voor Asiel en migratie.[3]
Dit punt is gerealiseerd.
5.
UITVOEREN VAN
EEN STUDIE IN VERBAND MET DE KOSTEN/BATENANALYSE VAN DE MASSALE AANWEZIGHEID
VAN VREEMDELINGEN IN ONS LAND
Er zijn tal van scripties, studies en dergelijke meer
geschreven over migratie in het algemeen. Een onafhankelijke en objectie
analyse uitsluitend op kosten en baten heb ik niet kunnen vinden. Wat ik wel
vond is een analyse die het VB zelf gemaakt heeft en deze kan men bezwaarlijk
objectief noemen.[4]
Ik acht dit punt dan ook niet gerealiseerd.
6.
BEKENDMAKEN
VAN DE STATISTIEKEN IN VERBAND MET DE VREEMDELINGENCRIMINALITEIT
Elk jaar worden er statistieken over criminaliteit gemaakt,
maar nooit wordt in die statistieken apart of uitsluitend naar vreemdelingen
verwezen.
Niet gerealiseerd dus.
7.
ORGANISEREN
VAN EEN VOLKSRAADPLEGING OVER HET IMMIGRATIEPROBLEEM
Kort en bondig: niet gerealiseerd.
8.
DE
INTEGRATIEPOLITIEK AFWIJZEN
Alleen racisten wijzen dit af. Niet gerealiseerd dus.
9.
GEEN STEMRECHT
VOOR VREEMDELINGEN
Vreemdelingen kunnen na 5 jaar verblijf in België en als ze
zich inschrijven, deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen.
Inwoners
met een nationaliteit van een EU-land kunnen ook stemmen voor de Europese verkiezingen.
Dit punt is dus gedeeltelijk gerealiseerd.
10.
NATIONALITEIT
ALS VOORWAARDE VOOR BENOEMING IN SOCIALE ORGANEN DIE WEGEN OP DE POLITIEKE
BESLUITVORMING
en
11.
NATIONALITEIT
ALS VOORWAARDE VOOR BENOEMING IN DOOR DE OVERHEID SAMENGESTELDE ADVIESRADEN OF
PUBLIEKRECHTELIJKE BEHEERSORGANEN
Daar is geen wettelijke verplichting voor.
Niet gerealiseerd.
12.
STRENGE
CONTROLE OP POLITIEKE VREEMDELINGENORGANISATIES
De Staatsveiligheid (VSSE) houdt vele organisaties in de
gaten, maar men kan niet spreken van een strenge controle zoals het VB dat wil.
Trouwens, ook het VB zelf wordt door de Staatsveiligheid in het oog gehouden.
13.
VERBOD OP
BUITENLANDSE POLITIEKE PROPAGANDA
Naar aanleiding van de campagne van de Turkse AKP van
Erdogan pleitte Peter De Roover (N-VA) als zijnde een bondgenoot van het VB in
dezen voor een Europees verbod op buitenlandse politieke meetings.
Het
grondwettelijk recht op vergaderen bleef echter overeind.
Niet gerealiseerd dus.
14.
DE ERKENNING
VAN DE ISLAMITISCHE EREDIENST INTREKKEN
De erkenning van 6 godsdiensten en de niet-confessionele
levensbeschouwing blijven hun erkenning behouden.
Niet gerealiseerd.
15.
HET AANTAL
MOSKEEËN DRASTISCH VERMINDEREN
Sinds de erkenning van moskeeën Vlaamse materie is, worden
er minder erkend. Ook zijn er moskeeën die hun erkenning hebben verloren. De
redenen zijn divers, maar er wordt steeds een stok achter de deur gevonden om
een erkenning te weigeren of in te trekken.
Dit punt is dan ook gedeeltelijk gerealiseerd.
16.
RECHT EN ORDE HERSTELLEN IN DE GETTOWIJKEN
Dat er wijken bestaan waar meer problemen zijn dan gemiddeld
is evident, dat is in elke stad in de wereld zo, maar om te spreken van
gettowijken lijkt mij overdreven. Als het al te bont wordt in een bepaalde
wijk, dan zullen politie en justitie wel optreden. Een voorbeeld is de wijk
Meulenberg in Houthalen.
Ik acht dit dan ook niet gerealiseerd omdat recht en orde nooit echt in het gedrang waren, alleen in de hoofden van extreemrechts.
17.
HET MOSLIMFUNDAMENTALISME TERUGDRINGEN
Sinds de aanslagen van “nine-eleven” wordt er wereldwijd
gepoogd om het moslimfundamentalisme terug te dringen, ook in België.
Ik ben
van oordeel dat elk fundamentalisme moet teruggedrongen worden.
Met de realisatie van dit punt zal men nog lang bezig zijn.
18.
DE RITUELE SLACHTINGEN VERBIEDEN
Verboden in Vlaanderen en Wallonië, in Brussel is een verbod
in de maak.
Gerealiseerd.
19.
OPRICHTING VAN EEN APART ONDERWIJSNET VOOR
ISLAMITISCHE VREEMDELINGENKINDEREN
Niet gerealiseerd.
20.
DE MUNDIALISTISCHE EN MULTICULTURELE
INDOCTRINATIE IN DE SCHOLEN AFSCHAFFEN
Er is geen indoctrinatie, dus kan er ook geen sprake zijn
van afschaffen.
21.
HET NON-DISCRIMINATIEPACT OPZEGGEN EN DE
NON-DISCRIMINATIECODE AFWIJZEN
Niet gerealiseerd. Zowel het pact als de code zijn niet meer van toepassing, maar zijn vervangen door een nieuw decreet dat een absoluut inschrijvingsrecht voor ouders en leerlingen garandeert.[5]
22.
TEWERKSTELLING IN HET OPENBAAR AMBT RESERVEREN
VOOR WIE OVER ONZE NATIONALITEIT BESCHIKT
Om een vaste benoeming te krijgen in het openbaar ambt moet
men de Belgische nationaliteit hebben, dat gebod vindt men terug in artikel 10
van de Grondwet. Voor contractuelen geldt deze regel niet, maar voor sommige
hogere ambten wordt dat meestal toch gevraagd.
In
Vlaanderen kan men een vaste benoeming krijgen als men de nationaliteit heeft
van één van de lidstaten van de EU en de landen Noorwegen, Liechtenstein,
IJsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.
Omdat hier in de loop der jaren niets aan gewijzigd is acht ik dit punt niet gerealiseerd.
23.
WERK VOOR EIGEN VOLK EERST
Niet gerealiseerd, behalve in sommige discriminerende bedrijven.
24.
SOCIALE HUISVESTING VOOR EIGEN VOLK EERST
25.
HET HERINVOEREN VAN DE NATIONALITEIT DOOR
AFSTAMMING
Niet gerealiseerd.
26.
DE SINDS 1991 TOEGEKENDE
NATIONALITEITSVERWERVINGEN HERZIEN
Niet gerealiseerd.
27.
STRENGE NATURALISATIEVOORWAARDEN INVOEREN
De wet op de Belgische nationaliteit is de jongste jaren
vele malen gewijzigd. Veel van die wijzigingen hebben een verstrenging van de
regels voorzien.
Dit punt is dus gerealiseerd.
28.
INVOEREN VAN EEN BURGERSCHAPSPROEF VOOR HET
VERWERVEN VAN DE NATIONALITEIT
Zowel in Vlaanderen als in Wallonië is een
inburgeringscursus of -traject verplicht.
In Brussel
werd het uitgesteld, maar het is slechts een kwestie van tijd.
Sarah Smeyers
(N-VA) wilde het nog strenger. Mensen van wie slechts één van de ouders Belg
is, mochten volgens haar niet langer automatisch de Belgische nationaliteit
krijgen. Ze wilde die mensen eerst een burgerschapsproef opleggen. Hiermee ging
zij zelfs verder dan het VB. Later heeft zij dat voorstel laten varen.
Gerealiseerd.
29.
HET ONDER VOORBEHOUD TOEKENNEN VAN DE
NATIONALITEIT
Voor het VB moeten genaturaliseerde vreemdelingen die
gedurende de eerste vijf jaar na het bekomen van de nationaliteit een
veroordeling tot een effectieve gevangenisstraf van meer dan drie maanden
oplopen, de Belgische nationaliteit verliezen.
Het
verlies van de Belgische nationaliteit kan alleen wanneer ze bekomen is door
fraude of door ernstige tekortkomingen, waarmee bedoeld wordt zaken van
terrorisme of zwaar banditisme. Het is de rechtbank die hierover oordeelt, niet
de politiek.
Niet gerealiseerd.
30.
DE SINDS 1974 TOEGEKENDE NATURALISATIES
EVALUEREN
31.
DE DUBBELE NATIONALITEIT ONMOGELIJK MAKEN
Dit punt staat al jaren op de agenda van zowel N-VA als VB.
Het was
vreemd genoeg opnieuw Sarah Smeyers die stelde dat dit juridisch niet haalbaar
is omdat sommige landen (o.a. Marokko en Griekenland) het voor hun onderdanen
onmogelijk maakt om afstand te doen van hun nationaliteit.
Niet gerealiseerd.
32.
HET SYSTEEM VAN FAMILIEHERENIGING AFSCHAFFEN
EN DE NA 1974 AFGESLOTEN BILATERALE AKKOORDEN DIE DE FAMILIEHERENIGING
AANMOEDIGEN OPHEFFEN
Niet gerealiseerd.
33.
SCHIJNHUWELIJKEN STRENG BESTRAFFEN
In 2006 werd in de vreemdelingenwet van 15/12/1980 een
artikel 79bis ingevoegd dat schijnhuwelijken bestraft.[6]
Gerealiseerd.
34.
DE AKKOORDEN VAN SCHENGEN EN DUBLIN AFWIJZEN
Dit gaat over het afschaffen van de binnengrenzen in het
grootste deel van Europa.
Niet gerealiseerd.
35.
STRENGE GRENSCONTROLES INVOEREN
Dit sluit aan op punt 34.
Uiteraard evenmin
gerealiseerd.
36.
INSCHRIJVEN VAN HET TERRITORIALITEITSPRINCIPE
IN DE CONVENTIE VAN GENEVE
Dit kan ons land alleen niet beslissen.
Niet gerealiseerd.
37.
INVOEREN VAN EEN LIJST VAN POLITIEK ONVEILIGE
LANDEN
Elk jaar wordt een lijst van “veilige landen van herkomst”
opgesteld. Deze lijst wordt opgenomen in een Koninklijk Besluit in uitvoering
van artikel 57/6/1, vierde lid, van de vreemdelingenwet van 15 december 1980. Dit
is niet wat het VB beoogde.
Meest
recente lijst d.d. 14/12/2020.[7]
Niet gerealiseerd.
38.
VREEMDE STUDENTEN MOETEN NA HET BEËINDIGEN VAN
HUN STUDIES TERUGKEREN NAAR HUN LAND VAN HERKOMST
Dit is altijd zo geweest. Wel hebben studenten na hun
studies recht op één jaar verblijf in het kader van een “zoekjaar”. Gedurende
die tijd kan de afgestudeerde op zoek naar werk of naar een zelfstandige baan.
Niet-EU-onderdanen moeten dan een arbeidskaart of een beroepskaart aanvragen om
verder verblijf mogelijk te maken.
Niet gerealiseerd.
39.
GESLOTEN OPVANGCENTRA VOOR ASIELZOEKERS
OPRICHTEN
In België zijn zes gesloten asielcentra opgericht.[8]
- - Transitcentrum Caricole (CAR)
- - Repatriëringscentrum 127bis
- - Gesloten centrum voor illegalen Brugge (CIB)
- - Gesloten centrum voor illegalen Merksplas (CIM)
- - Gesloten centrum voor illegalen Vottem (CIV)
- - Gesloten centrum voor illegalen Holsbeek (CIH)
Gerealiseerd
40.
ILLEGALEN DAADWERKELIJK UITWIJZEN EN
REPATRIËREN
Aangezien het hoe langer hoe meer voorkomt dat illegalen daadwerkelijk uitgezet worden acht ik dit punt grotendeels gerealiseerd.
41.
OPRICHTEN VAN EEN VREEMDELINGENPOLITIE
Niet gerealiseerd.
42.
HERVORMEN VAN DE UITWIJZINGSPROCEDURE VOOR GEWEIGERDE
KANDIDAAT-POLITIEKE VLUCHTELINGEN
De vreemdelingenwet van 15/12/1980 is al meermaals in die
zin aangepast.
Gerealiseerd.
43.
OPRICHTEN GESLOTEN OPVANGCENTRA BUITEN
BEBOUWDE ZONES
De zes gesloten centra bevinden zich inderdaad buiten de
bebouwde zones.
Gerealiseerd.
44.
AFSCHAFFEN NIET-VERWIJDERINGSPRINCIPE
Dit gaat over de toegang tot onderwijs van kinderen zonder
verblijfsstatuut.
Deze
kinderen hebben recht op onderwijs, maar kunnen tijdens het schooljaar samen
met de ouders uitgewezen worden.
Niet gerealiseerd, want het recht op onderwijs blijft behouden.
45.
VERHOGEN
REPATRIERINGSBUDGET
Dit budget stijgt soms en daalt soms. Zie:
Uitgavenbegroting
2021.[9]
Uitgavenbegroting 2022.[10]
Niet gerealiseerd.
46.
ILLEGALE VREEMDELINGEN DIE WEIGEREN HUN
IDENTITEIT BEKEND TE MAKEN, BESTRAFFEN
Iedereen is verplicht om zijn identiteit kenbaar te maken
aan o.a. politiediensten. Dit kan en moet door middel van een identiteitskaart,
een verblijfsvergunning of enig ander officieel document meestal afgegeven door
het gemeentebestuur van de woonplaats.
Sinds de
wet op de identiteitskaarten van 1991 wordt elke overtreding beboet.[11]
Niet gerealiseerd.
47.
BESTRAFFEN VAN HET HELPEN ONDERDUIKEN VAN
ILLEGALEN EN UITGEPROCEDEERDEN
Blijkbaar is de vreemdelingenwet van 15 december 1980 niet
al te goed gekend bij de auteurs van het 70-puntenplan.
Artikel
77 van die wet bestraft iedereen bij het helpen binnenkomen of verblijven van
een illegaal niet EU-onderdaan. De straffen zijn zowel gevangenisstraf als een geldboete.[12]
Niet gerealiseerd omdat het al bestond vóór het plan.
48.
UITWIJZING VAN CRIMINELE VREEMDELINGEN
Alhoewel het soms juridisch moeilijk is, gebeurt dit meer
dan vroeger en zeker sinds er een aparte staatssecretaris voor asiel en
migratie is.
Deels gerealiseerd.
49.
DE SOCIALE ZEKERHEID SPLITSEN
Het VB bedoelt hiermee niet de splitsing tussen de Vlaamse
en Waalse gemeenschappen, maar een aparte sociale zekerheid met minder
voordelen voor niet EU-burgers.
Niet gerealiseerd.
50.
OPRICHTEN VAN
EEN "TERUGKEERFONDS"
Niet gerealiseerd.
51.
TERUGKEERPREMIE UITREIKEN
De terugkeerpremie bedraagt:
- - 250 euro per volwassene
- - 125 euro per minderjarige[13]
Gerealiseerd.
52.
INVOEREN VAN EEN BELASTING OP DE
TEWERKSTELLING VAN NIET-EUROPESE VREEMDELINGEN
Niet gerealiseerd.
53.
EEN ALGEMENE ARBEIDSKAART, BEPERKT TOT EEN
BEDRIJFSTAK, INVOEREN
Sinds dit een Vlaamse bevoegdheid is zijn de regels
veranderd en verstrengd. De arbeidskaart geeft een niet-EU-burger de toelating om
in een bepaalde functie of job en voor een bepaalde periode bij een specifieke
werkgever te werken.[14]
Gerealiseerd.
54.
KINDERBIJSLAG VOOR NIET-EUROPEANEN VERMINDEREN
Niet gerealiseerd.
55.
VERPLICHTE TERUGKEER NA VIJF MAANDEN
WERKLOOSHEID
Niet gerealiseerd.
56.
AFSCHAFFEN VAN KINDERBIJSLAG VOOR KINDEREN
OPGEVOED IN HET BUITENLAND
Er zijn landen waarmee België een speciaal verdrag heeft
afgesloten, o.a. Marokko en Turkije. De uitbetaalde bedragen staan in het
verdrag. Er is wel een beperking tot 4 kinderen.[15]
Niet gerealiseerd.
57.
WERKLOOSHEIDSVERGOEDINGEN VOOR NIET-EUROPEANEN
VERMINDEREN
Niet gerealiseerd.
58.
INTERSECTORIELE IMMOBILITEIT INVOEREN
Niet-Europese vreemdelingen die werkloos worden, moeten voor
het VB verplicht worden om werk te zoeken binnen dezelfde beroepssector.
Niet gerealiseerd.
59.
BEPERKEN VAN HET EIGENDOMSRECHT VAN
NIET-EUROPESE VREEMDELINGEN
Niet gerealiseerd.
60.
DE ONTWIKKELINGSHULP REORGANISEREN
De bedoeling van het VB is reorganisatie met het oog op
terugkeer van vreemdelingen.
Niet gerealiseerd.
61.
INVESTEREN IN TEWERKSTELLING
Zelfde doelstelling als nr. 60.
Niet gerealiseerd.
62.
INVESTEREN IN HUISVESTING
Zelfde doelstelling als nr. 60 en 61.
Niet
gerealiseerd.
63.
ONDERWIJS AANPASSEN AAN NODEN VAN LANDEN VAN
HERKOMST
Dit gaat samen met punt 19.
Niet gerealiseerd.
64.
ECONOMISCHE SAMENWERKING TUSSEN EUROPA,
TURKIJE EN NOORD-AFRIKA VERBETEREN
Weeral uitsluitend met dezelfde doelstelling
als de punten 60, 61 en 62.
Niet gerealiseerd.
65.
STEDELIJKE EN GEMEENTELIJKE SAMENWERKING
Weeral uitsluitend met dezelfde doelstelling als de punten 60, 61, 62 en 64.
66.
INVENTARISERING
VAN BEDRIJVEN EN FIRMA'S DIE WILLEN INVESTEREN IN TURKIJE EN NOORD-AFRIKA
Dezelfde doelstelling als de punten 60, 61, 62, 64 en 65.
Niet gerealiseerd.
67.
BILATERALE AKKOORDEN AFSLUITEN MET DE LANDEN
VAN HERKOMST
Bilaterale akkoorden met het oog op terugkeer. Ook moeten
alle bestaande akkoorden ongedaan gemaakt worden.
Niet gerealiseerd.
68.
ONMIDDELLIJKE TERUGKEER VAN ILLEGALEN,
CRIMINELEN EN WERKLOZEN
Niet gerealiseerd.
69.
DE TERUGKEER VAN DE EERSTE GENERATIE
VREEMDELINGEN
Niet gerealiseerd.
70.
DE TERUGKEER VAN DE TWEEDE EN DERDE GENERATIES
VREEMDELINGEN
Niet gerealiseerd.
Besluit
Tot nog
toe zijn 11 punten uit het vermaledijde plan gerealiseerd en 6 zijn deels
gerealiseerd.
In
percentage is dat samen 24,29% of een kwart. De meeste gerealiseerde punten
hebben betrekking op illegale vreemdelingen, maar ook op vlak van het verbod op
rituele slachtingen en de bestraffing van schijnhuwelijken haalt het VB zijn
gram.
Veel van
de punten kunnen eenvoudigweg niet uitgevoerd worden omdat zowel nationale als internationale
wetgeving het niet toelaat. Bijvoorbeeld punt 59, het beperken van het
eigendomsrecht of het verminderen van werkloosheidsvergoeding of kinderbijslag.
Deze punten zijn sowieso in strijd met het gelijkheidsbeginsel.
Het
intrekken van de erkenning van de islamitische eredienst is in feite niet in
strijd met de in artikel 19 van de grondwet gewaarborgde vrijheid van eredienst,
maar maakt dat er geen subsidies meer worden uitgekeerd.
Het
hoeft geen betoog dat de overheveling van sommige bevoegdheden naar het Vlaamse niveau en de steile opkomst van de N-VA voor veel van de
gerealiseerde punten het verschil heeft gemaakt.
De N-VA
en het Vlaams Belang zijn dan ook communicerende vaten met een gelijklopende
ideologie. Enkel het taalgebruik is bij de meeste N-VA-ers wat beschaafder, als
je Theo Francken en enkele anderen niet meetelt.
Toch is
het taalgebruik bij het VB enigszins gematigder, maar niet omdat de
mandatarissen plots het beschaafde licht hebben gezien, maar extreemrechts
maakt zich veel acceptabeler door het raciale taalgebruik achterwege te laten.
Zo klinkt de term “een ander ras” meer aangebrand dan “een andere cultuur”, om
maar een voorbeeld te noemen.
Het VB
is nog steeds de partij van het blanke, zuivere etnische Vlaanderen. Dat de multiculturaliteit
ook in Vlaanderen een feit is kan deze racistische partij maar moeilijk
slikken.
Ze
hijgen echter in de nek van de andere partijen, ook de centrum-linkse, waardoor
hun politiek programma deels wordt gerealiseerd zonder dat ze zich aan de macht
verbranden.
Waakzaamheid
blijft geboden!
[11]
Artikel 7 van de Wet van 19/07/1991 betreffende de bevolkingsregisters, de
identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten, Belgisch
Staatsblad 03/09/1991