vrijdag 18 februari 2022

Het 70-puntenplan voor een kwart gerealiseerd dankzij de collaboratie van traditionele partijen

 

Inleiding 

UNIA is de pispaal van extreemrechts. Tot zover niets nieuws onder de zon.

Mensenrechten, discriminatie op grond van wat dan ook, gelijkheid, allemaal niet zo belangrijk voor extreemrechts. Dat de Vlaamse regering in haar programma de uitstap uit UNIA (Interfederaal Gelijkekansencentrum) heeft opgenomen is dan ook geen grote verrassing.


Wat de laatste alinea van dit stukje uit het regeerakkoord betreft, ben ik er rotsvast van overtuigd dat niet elk lid van de Vlareg racisme in al zijn vormen verwerpt. 
 

De motor van deze Vlareg is de N-VA; De voorzitter Bart De Wever heeft gepoogd om met het openlijk racistisch Vlaams Belang een regering te vormen. De ideologieën van deze twee partijen lopen dan ook quasi gelijk evenals hun geschiedenis en oorsprong. Komt daar nog bij dat de minister die voor de uitstap uit UNIA bevoegd is, Bart Somers, ook een Vlaams-nationalist is die weliswaar is overgelopen naar de liberalen, meer die zijn afkomst toch niet altijd onder stoelen of banken kan steken, dan weet je dat de rest, ministers van OpenVld en CD&V niet opgewassen zijn tegen het dominante rechts-nationalistisch parcours dat gereden wordt.

 

Nu de Vlareg een nota die de contouren schetst van de regionale mensenrechteninstelling die ze wil oprichten heeft goedgekeurd werd op sociale media veelvuldig verwezen naar punt 1 van het 70-puntenplan van het Vlaams Blok.

 

De eerste versie van het 70-puntenplan werd op 6 juni 1992 door Filip Dewinter gepresenteerd op de conferentie Immigratie: het Westen voor de keuze. Het plan draagt als volledige titel Immigratie: de oplossingen. 70 voorstellen ter oplossing van het vreemdelingenprobleem.

 

Het eerste punt luidde als volgt:

1. OPDOEKEN VAN HET KONINKLIJK COMMISSARIAAT VOOR HET MIGRANTENBELEID

Het Koninklijk Commissariaat voor het Migrantenbeleid kan enkel voorstellen doen; het kan geen eigen beleid voeren. Op dit moment hebben we in dit land nood aan een concreet beleid. Het Koninklijk Commissariaat is slechts een doekje voor het bloeden dat vooral moet dienen om de regering een alibi te verschaffen.
Daarbij komt nog dat Koninklijk Commissaris Paula D'Hondt zich steeds meer gedraagt als de spreekbuis van de pro-immigratielobby in dit land. Aangezien Paula D'Hondt haar opdracht eenzijdig interpreteert; van haar functie misbruik maakt om aan partijpolitiek te doen en weigert de belangen van het eigen volk te verdedigen, kan zij haar taak als Koninklijk Commissaris onmogelijk verder uitvoeren en moet zij ontslag nemen.


Het Koninklijk Commissariaat voor het Migrantenbeleid (1989-1993) werd op 15 februari 1993 opgevolgd door het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding, ook bekend onder de naam Centrum Leman, naar de eerste directeur van het centrum, Johan Leman.

Het was dan ook logisch dat het eerste punt van het 70-puntenplan werd gewijzigd. Dit gebeurde in 1996.

 








De nieuwe tekst luidt nu:


1. OPDOEKEN VAN HET CENTRUM VOOR GELIJKHEID VAN KANSEN EN RACISMEBESTRIJDING

Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding, de rechtsopvolger van het vroegere Koninklijk Commissariaat voor het Migrantenbeleid, kan niet enkel voorstellen ter integratie van de vreemdelingen formuleren maar ook strafvorderingen opstarten tegen racistisch geachte personen of groeperingen én tegelijkertijd als benadeelde optreden. Het Centrum voert een eigen, autonome politiek, hierbij geïnspireerd door het onvoorwaardelijke geloof in een multiculturele maatschappij en is erop gericht "foute" meningen te bestraffen. De eigenlijke taak van het Centrum bestaat erin het Vlaams Blok te bestrijden en electoraal terug te dringen. Door een inquisitie te voeren tegen alles en iedereen die pleit voor het behoud van onze volkse eigenheid en identiteit, probeert men het massale protest tegen de vreemdelingeninvasie de kop in te drukken. De directeur van dit Centrum, Johan Leman, gedraagt zich als de spreekbuis van de pro-immigratielobby in dit land. Aangezien het centrum zijn opdracht eenzijdig interpreteert, van zijn functie misbruik maakt om aan politiek te doen en weigert de belangen van het eigen volk te verdedigen, dient het centrum opgedoekt te worden.

 

Het boegbeeld van fascistisch Vlaanderen en medeauteur van het 70-puntenplan Filip De Winter slaapt waarschijnlijk weer iets beter nu punt 1 van zijn programma in Vlaanderen werd verwezenlijkt door de afstammelingen van de collaboratie en met medewerking van hun gretig hielen likkende schoothondjes van OpenVLD en CD&V.

 

Dit alles maakte mij benieuwd naar wat er in feite nog allemaal werd verwezenlijkt uit dat befaamde 70-puntenplan in de versie van 1996.

 

Noch heb ik de wijsheid in pacht, noch ben ik onfeilbaar, er kunnen wel degelijk fouten en misvattingen in deze analyse staan, maar ik heb steeds uitvoerig gezocht naar de waarheid in dezen. Gefundeerde verbeteringen zijn dan ook welkom.

 

Analyse van het 70-puntenplan

 

Dit is de kleurencode die ik hierbij toepas:

Rood = gerealiseerd

Oranje = in de maak of gedeeltelijk gerealiseerd

Groen = niet gerealiseerd

1.     OPDOEKEN VAN HET CENTRUM VOOR GELIJKHEID VAN KANSEN EN RACISMEBESTRIJDING

Zo goed als klaar, maar enkel in Vlaanderen. De Vlareg is akkoord gegaan met de nota ter zake van Bart Somers.

In de plaats komt het Vlaams Mensenrechteninstituut (VMRI) dat echter niet dezelfde slagkracht zal hebben als UNIA. Alle adviezen over dit nieuwe Vlaamse versnipperinstituut wijzen in dezelfde negatieve richting, o.a. de SERV die onomwonden vraagt dat de Vlareg de terugtrekking van Vlaanderen uit Unia voor klachten over discriminatie zou heroverwegen.[1]

Ook de kostenvergelijking is frappant:

UNIA: €868.000 per jaar

VMRI: tot €4.900.000 per jaar

Deels gerealiseerd, enkel in Vlaanderen.

2.     ONTMASKEREN EN ONTMANTELEN VAN DE VREEMDELINGENLOBBY

Dit gaat over het dichtdraaien van de subsidiekraan naar integratieprojecten.

Tot op heden worden deze projecten nog steeds ondersteund.[2]

3.     OPRICHTEN VAN EEN PARLEMENTAIRE COMMISSIE I.V.M. HET IMMIGRATIE- EN VREEMDELINGENPROBLEEM

In de Federale Kamer van Volksvertegenwoordigers is er een commissie BINNENLANDSE ZAKEN, VEILIGHEID, MIGRATIE EN BESTUURSZAKEN.

Deze gezamenlijke commissie buigt zich niet alleen over vreemdelingenzaken.

Dit punt is dus gedeeltelijk gerealiseerd. 

4.     OPRICHTING VAN EEN STAATSSECRETARIAAT VOOR IMMIGRATIEZAKEN

Tot 2008 viel immigratiezaken onder de minister van Binnenlandse Zaken.

Van 2008 tot 2009 was er een minister van Migratie- en asielbeleid.

Van 2009 tot 2011 viel de coördinatie onder de bevoegdheid van de eerste minister en was er een minister van Migratie- en asielbeleid.

Sinds 2011 is er een staatssecretaris voor Asiel en migratie.[3]

Dit punt is gerealiseerd. 

5.     UITVOEREN VAN EEN STUDIE IN VERBAND MET DE KOSTEN/BATENANALYSE VAN DE MASSALE AANWEZIGHEID VAN VREEMDELINGEN IN ONS LAND

Er zijn tal van scripties, studies en dergelijke meer geschreven over migratie in het algemeen. Een onafhankelijke en objectie analyse uitsluitend op kosten en baten heb ik niet kunnen vinden. Wat ik wel vond is een analyse die het VB zelf gemaakt heeft en deze kan men bezwaarlijk objectief noemen.[4]

Ik acht dit punt dan ook niet gerealiseerd. 

6.     BEKENDMAKEN VAN DE STATISTIEKEN IN VERBAND MET DE VREEMDELINGENCRIMINALITEIT

Elk jaar worden er statistieken over criminaliteit gemaakt, maar nooit wordt in die statistieken apart of uitsluitend naar vreemdelingen verwezen.

Niet gerealiseerd dus. 

7.     ORGANISEREN VAN EEN VOLKSRAADPLEGING OVER HET IMMIGRATIEPROBLEEM

Kort en bondig: niet gerealiseerd.

8.     DE INTEGRATIEPOLITIEK AFWIJZEN

Alleen racisten wijzen dit af. Niet gerealiseerd dus. 

9.     GEEN STEMRECHT VOOR VREEMDELINGEN

Vreemdelingen kunnen na 5 jaar verblijf in België en als ze zich inschrijven, deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen.

Inwoners met een nationaliteit van een EU-land kunnen ook stemmen voor de Europese verkiezingen.

Dit punt is dus gedeeltelijk gerealiseerd. 

10.  NATIONALITEIT ALS VOORWAARDE VOOR BENOEMING IN SOCIALE ORGANEN DIE WEGEN OP DE POLITIEKE BESLUITVORMING

en

11.  NATIONALITEIT ALS VOORWAARDE VOOR BENOEMING IN DOOR DE OVERHEID SAMENGESTELDE ADVIESRADEN OF PUBLIEKRECHTELIJKE BEHEERSORGANEN

Daar is geen wettelijke verplichting voor.

Niet gerealiseerd. 

12.  STRENGE CONTROLE OP POLITIEKE VREEMDELINGENORGANISATIES

De Staatsveiligheid (VSSE) houdt vele organisaties in de gaten, maar men kan niet spreken van een strenge controle zoals het VB dat wil.

Trouwens, ook het VB zelf wordt door de Staatsveiligheid in het oog gehouden. 

13.  VERBOD OP BUITENLANDSE POLITIEKE PROPAGANDA

Naar aanleiding van de campagne van de Turkse AKP van Erdogan pleitte Peter De Roover (N-VA) als zijnde een bondgenoot van het VB in dezen voor een Europees verbod op buitenlandse politieke meetings.

Het grondwettelijk recht op vergaderen bleef echter overeind.

Niet gerealiseerd dus. 

14.  DE ERKENNING VAN DE ISLAMITISCHE EREDIENST INTREKKEN

De erkenning van 6 godsdiensten en de niet-confessionele levensbeschouwing blijven hun erkenning behouden.

Niet gerealiseerd. 

15.  HET AANTAL MOSKEEËN DRASTISCH VERMINDEREN

Sinds de erkenning van moskeeën Vlaamse materie is, worden er minder erkend. Ook zijn er moskeeën die hun erkenning hebben verloren. De redenen zijn divers, maar er wordt steeds een stok achter de deur gevonden om een erkenning te weigeren of in te trekken.

Dit punt is dan ook gedeeltelijk gerealiseerd. 

16.   RECHT EN ORDE HERSTELLEN IN DE GETTOWIJKEN

Dat er wijken bestaan waar meer problemen zijn dan gemiddeld is evident, dat is in elke stad in de wereld zo, maar om te spreken van gettowijken lijkt mij overdreven. Als het al te bont wordt in een bepaalde wijk, dan zullen politie en justitie wel optreden. Een voorbeeld is de wijk Meulenberg in Houthalen.

Ik acht dit dan ook niet gerealiseerd omdat recht en orde nooit echt in het gedrang waren, alleen in de hoofden van extreemrechts. 

17.   HET MOSLIMFUNDAMENTALISME TERUGDRINGEN

Sinds de aanslagen van “nine-eleven” wordt er wereldwijd gepoogd om het moslimfundamentalisme terug te dringen, ook in België.

Ik ben van oordeel dat elk fundamentalisme moet teruggedrongen worden.

Met de realisatie van dit punt zal men nog lang bezig zijn. 

18.   DE RITUELE SLACHTINGEN VERBIEDEN

Verboden in Vlaanderen en Wallonië, in Brussel is een verbod in de maak.

Gerealiseerd. 

19.   OPRICHTING VAN EEN APART ONDERWIJSNET VOOR ISLAMITISCHE VREEMDELINGENKINDEREN

Niet gerealiseerd. 

20.   DE MUNDIALISTISCHE EN MULTICULTURELE INDOCTRINATIE IN DE SCHOLEN AFSCHAFFEN

Er is geen indoctrinatie, dus kan er ook geen sprake zijn van afschaffen.

Niet gerealiseerd. 

21.   HET NON-DISCRIMINATIEPACT OPZEGGEN EN DE NON-DISCRIMINATIECODE AFWIJZEN

Niet gerealiseerd. Zowel het pact als de code zijn niet meer van toepassing, maar zijn vervangen door een nieuw decreet dat een absoluut inschrijvingsrecht voor ouders en leerlingen garandeert.[5] 

22.   TEWERKSTELLING IN HET OPENBAAR AMBT RESERVEREN VOOR WIE OVER ONZE NATIONALITEIT BESCHIKT

Om een vaste benoeming te krijgen in het openbaar ambt moet men de Belgische nationaliteit hebben, dat gebod vindt men terug in artikel 10 van de Grondwet. Voor contractuelen geldt deze regel niet, maar voor sommige hogere ambten wordt dat meestal toch gevraagd.

In Vlaanderen kan men een vaste benoeming krijgen als men de nationaliteit heeft van één van de lidstaten van de EU en de landen Noorwegen, Liechtenstein, IJsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.

Omdat hier in de loop der jaren niets aan gewijzigd is acht ik dit punt niet gerealiseerd. 

23.   WERK VOOR EIGEN VOLK EERST

Niet gerealiseerd, behalve in sommige discriminerende bedrijven.

24.   SOCIALE HUISVESTING VOOR EIGEN VOLK EERST

Niet gerealiseerd. 

25.   HET HERINVOEREN VAN DE NATIONALITEIT DOOR AFSTAMMING

Niet gerealiseerd. 

26.   DE SINDS 1991 TOEGEKENDE NATIONALITEITSVERWERVINGEN HERZIEN

Niet gerealiseerd. 

27.   STRENGE NATURALISATIEVOORWAARDEN INVOEREN

De wet op de Belgische nationaliteit is de jongste jaren vele malen gewijzigd. Veel van die wijzigingen hebben een verstrenging van de regels voorzien.

Dit punt is dus gerealiseerd. 

28.   INVOEREN VAN EEN BURGERSCHAPSPROEF VOOR HET VERWERVEN VAN DE NATIONALITEIT

Zowel in Vlaanderen als in Wallonië is een inburgeringscursus of -traject verplicht.

In Brussel werd het uitgesteld, maar het is slechts een kwestie van tijd.

Sarah Smeyers (N-VA) wilde het nog strenger. Mensen van wie slechts één van de ouders Belg is, mochten volgens haar niet langer automatisch de Belgische nationaliteit krijgen. Ze wilde die mensen eerst een burgerschapsproef opleggen. Hiermee ging zij zelfs verder dan het VB. Later heeft zij dat voorstel laten varen.

Gerealiseerd. 

29.   HET ONDER VOORBEHOUD TOEKENNEN VAN DE NATIONALITEIT

Voor het VB moeten genaturaliseerde vreemdelingen die gedurende de eerste vijf jaar na het bekomen van de nationaliteit een veroordeling tot een effectieve gevangenisstraf van meer dan drie maanden oplopen, de Belgische nationaliteit verliezen.

Het verlies van de Belgische nationaliteit kan alleen wanneer ze bekomen is door fraude of door ernstige tekortkomingen, waarmee bedoeld wordt zaken van terrorisme of zwaar banditisme. Het is de rechtbank die hierover oordeelt, niet de politiek.

Niet gerealiseerd. 

30.   DE SINDS 1974 TOEGEKENDE NATURALISATIES EVALUEREN

Niet gerealiseerd. 

31.   DE DUBBELE NATIONALITEIT ONMOGELIJK MAKEN

Dit punt staat al jaren op de agenda van zowel N-VA als VB.

Het was vreemd genoeg opnieuw Sarah Smeyers die stelde dat dit juridisch niet haalbaar is omdat sommige landen (o.a. Marokko en Griekenland) het voor hun onderdanen onmogelijk maakt om afstand te doen van hun nationaliteit.

Niet gerealiseerd. 

32.   HET SYSTEEM VAN FAMILIEHERENIGING AFSCHAFFEN EN DE NA 1974 AFGESLOTEN BILATERALE AKKOORDEN DIE DE FAMILIEHERENIGING AANMOEDIGEN OPHEFFEN

Niet gerealiseerd. 

33.   SCHIJNHUWELIJKEN STRENG BESTRAFFEN

In 2006 werd in de vreemdelingenwet van 15/12/1980 een artikel 79bis ingevoegd dat schijnhuwelijken bestraft.[6]

Gerealiseerd. 

34.   DE AKKOORDEN VAN SCHENGEN EN DUBLIN AFWIJZEN

Dit gaat over het afschaffen van de binnengrenzen in het grootste deel van Europa.

Niet gerealiseerd. 

35.   STRENGE GRENSCONTROLES INVOEREN

Dit sluit aan op punt 34.

Uiteraard evenmin gerealiseerd.

36.   INSCHRIJVEN VAN HET TERRITORIALITEITSPRINCIPE IN DE CONVENTIE VAN GENEVE

Dit kan ons land alleen niet beslissen.

Niet gerealiseerd. 

37.   INVOEREN VAN EEN LIJST VAN POLITIEK ONVEILIGE LANDEN

Elk jaar wordt een lijst van “veilige landen van herkomst” opgesteld. Deze lijst wordt opgenomen in een Koninklijk Besluit in uitvoering van artikel 57/6/1, vierde lid, van de vreemdelingenwet van 15 december 1980. Dit is niet wat het VB beoogde.

Meest recente lijst d.d. 14/12/2020.[7]

Niet gerealiseerd.

38.   VREEMDE STUDENTEN MOETEN NA HET BEËINDIGEN VAN HUN STUDIES TERUGKEREN NAAR HUN LAND VAN HERKOMST

Dit is altijd zo geweest. Wel hebben studenten na hun studies recht op één jaar verblijf in het kader van een “zoekjaar”. Gedurende die tijd kan de afgestudeerde op zoek naar werk of naar een zelfstandige baan. Niet-EU-onderdanen moeten dan een arbeidskaart of een beroepskaart aanvragen om verder verblijf mogelijk te maken.

Niet gerealiseerd. 

39.   GESLOTEN OPVANGCENTRA VOOR ASIELZOEKERS OPRICHTEN

In België zijn zes gesloten asielcentra opgericht.[8]

-        - Transitcentrum Caricole (CAR)

-        - Repatriëringscentrum 127bis

-        - Gesloten centrum voor illegalen Brugge (CIB)

-        - Gesloten centrum voor illegalen Merksplas (CIM)

-        - Gesloten centrum voor illegalen Vottem (CIV)

-        - Gesloten centrum voor illegalen Holsbeek (CIH)

Gerealiseerd 

40.   ILLEGALEN DAADWERKELIJK UITWIJZEN EN REPATRIËREN

Aangezien het hoe langer hoe meer voorkomt dat illegalen daadwerkelijk uitgezet worden acht ik dit punt grotendeels gerealiseerd. 

41.   OPRICHTEN VAN EEN VREEMDELINGENPOLITIE

Niet gerealiseerd. 

42.   HERVORMEN VAN DE UITWIJZINGSPROCEDURE VOOR GEWEIGERDE KANDIDAAT-POLITIEKE VLUCHTELINGEN

De vreemdelingenwet van 15/12/1980 is al meermaals in die zin aangepast.

Gerealiseerd. 

43.   OPRICHTEN GESLOTEN OPVANGCENTRA BUITEN BEBOUWDE ZONES

De zes gesloten centra bevinden zich inderdaad buiten de bebouwde zones.

Gerealiseerd. 

44.   AFSCHAFFEN NIET-VERWIJDERINGSPRINCIPE

Dit gaat over de toegang tot onderwijs van kinderen zonder verblijfsstatuut.

Deze kinderen hebben recht op onderwijs, maar kunnen tijdens het schooljaar samen met de ouders uitgewezen worden.

Niet gerealiseerd, want het recht op onderwijs blijft behouden. 

45.  VERHOGEN REPATRIERINGSBUDGET

Dit budget stijgt soms en daalt soms. Zie:

Uitgavenbegroting 2021.[9]




 



Uitgavenbegroting 2022.[10]

 



 



Niet gerealiseerd. 

46.   ILLEGALE VREEMDELINGEN DIE WEIGEREN HUN IDENTITEIT BEKEND TE MAKEN, BESTRAFFEN

Iedereen is verplicht om zijn identiteit kenbaar te maken aan o.a. politiediensten. Dit kan en moet door middel van een identiteitskaart, een verblijfsvergunning of enig ander officieel document meestal afgegeven door het gemeentebestuur van de woonplaats.

Sinds de wet op de identiteitskaarten van 1991 wordt elke overtreding beboet.[11]

Niet gerealiseerd. 

47.   BESTRAFFEN VAN HET HELPEN ONDERDUIKEN VAN ILLEGALEN EN UITGEPROCEDEERDEN

Blijkbaar is de vreemdelingenwet van 15 december 1980 niet al te goed gekend bij de auteurs van het 70-puntenplan.

Artikel 77 van die wet bestraft iedereen bij het helpen binnenkomen of verblijven van een illegaal niet EU-onderdaan. De straffen zijn zowel gevangenisstraf als een geldboete.[12]

Niet gerealiseerd omdat het al bestond vóór het plan. 

48.   UITWIJZING VAN CRIMINELE VREEMDELINGEN

Alhoewel het soms juridisch moeilijk is, gebeurt dit meer dan vroeger en zeker sinds er een aparte staatssecretaris voor asiel en migratie is.

Deels gerealiseerd. 

49.   DE SOCIALE ZEKERHEID SPLITSEN

Het VB bedoelt hiermee niet de splitsing tussen de Vlaamse en Waalse gemeenschappen, maar een aparte sociale zekerheid met minder voordelen voor niet EU-burgers.

Niet gerealiseerd. 

50.  OPRICHTEN VAN EEN "TERUGKEERFONDS"

Niet gerealiseerd. 

51.   TERUGKEERPREMIE UITREIKEN

De terugkeerpremie bedraagt:

-        - 250 euro per volwassene

-        - 125 euro per minderjarige[13]

Gerealiseerd. 

52.   INVOEREN VAN EEN BELASTING OP DE TEWERKSTELLING VAN NIET-EUROPESE VREEMDELINGEN

Niet gerealiseerd. 

53.   EEN ALGEMENE ARBEIDSKAART, BEPERKT TOT EEN BEDRIJFSTAK, INVOEREN

Sinds dit een Vlaamse bevoegdheid is zijn de regels veranderd en verstrengd. De arbeidskaart geeft een niet-EU-burger de toelating om in een bepaalde functie of job en voor een bepaalde periode bij een specifieke werkgever te werken.[14]

Gerealiseerd. 

54.   KINDERBIJSLAG VOOR NIET-EUROPEANEN VERMINDEREN

Niet gerealiseerd. 

55.   VERPLICHTE TERUGKEER NA VIJF MAANDEN WERKLOOSHEID

Niet gerealiseerd. 

56.   AFSCHAFFEN VAN KINDERBIJSLAG VOOR KINDEREN OPGEVOED IN HET BUITENLAND

Er zijn landen waarmee België een speciaal verdrag heeft afgesloten, o.a. Marokko en Turkije. De uitbetaalde bedragen staan in het verdrag. Er is wel een beperking tot 4 kinderen.[15]

Niet gerealiseerd. 

57.   WERKLOOSHEIDSVERGOEDINGEN VOOR NIET-EUROPEANEN VERMINDEREN

Niet gerealiseerd. 

58.   INTERSECTORIELE IMMOBILITEIT INVOEREN

Niet-Europese vreemdelingen die werkloos worden, moeten voor het VB verplicht worden om werk te zoeken binnen dezelfde beroepssector.

Niet gerealiseerd. 

59.   BEPERKEN VAN HET EIGENDOMSRECHT VAN NIET-EUROPESE VREEMDELINGEN

Niet gerealiseerd. 

60.   DE ONTWIKKELINGSHULP REORGANISEREN

De bedoeling van het VB is reorganisatie met het oog op terugkeer van vreemdelingen.

Niet gerealiseerd. 

61.   INVESTEREN IN TEWERKSTELLING

Zelfde doelstelling als nr. 60.

Niet gerealiseerd. 

62.   INVESTEREN IN HUISVESTING

Zelfde doelstelling als nr. 60 en 61.

Niet gerealiseerd.

 

63.   ONDERWIJS AANPASSEN AAN NODEN VAN LANDEN VAN HERKOMST

Dit gaat samen met punt 19.

Niet gerealiseerd. 

64.   ECONOMISCHE SAMENWERKING TUSSEN EUROPA, TURKIJE EN NOORD-AFRIKA VERBETEREN

Weeral uitsluitend met dezelfde doelstelling als de punten 60, 61 en 62.

Niet gerealiseerd. 

65.   STEDELIJKE EN GEMEENTELIJKE SAMENWERKING

Weeral uitsluitend met dezelfde doelstelling als de punten 60, 61, 62 en 64. 

66.  INVENTARISERING VAN BEDRIJVEN EN FIRMA'S DIE WILLEN INVESTEREN IN TURKIJE EN NOORD-AFRIKA

Dezelfde doelstelling als de punten 60, 61, 62, 64 en 65.

Niet gerealiseerd. 

67.   BILATERALE AKKOORDEN AFSLUITEN MET DE LANDEN VAN HERKOMST

Bilaterale akkoorden met het oog op terugkeer. Ook moeten alle bestaande akkoorden ongedaan gemaakt worden.

Niet gerealiseerd. 

68.   ONMIDDELLIJKE TERUGKEER VAN ILLEGALEN, CRIMINELEN EN WERKLOZEN

Niet gerealiseerd. 

69.   DE TERUGKEER VAN DE EERSTE GENERATIE VREEMDELINGEN

Niet gerealiseerd. 

70.   DE TERUGKEER VAN DE TWEEDE EN DERDE GENERATIES VREEMDELINGEN

Niet gerealiseerd. 

Besluit

 

Tot nog toe zijn 11 punten uit het vermaledijde plan gerealiseerd en 6 zijn deels gerealiseerd.

In percentage is dat samen 24,29% of een kwart. De meeste gerealiseerde punten hebben betrekking op illegale vreemdelingen, maar ook op vlak van het verbod op rituele slachtingen en de bestraffing van schijnhuwelijken haalt het VB zijn gram.

Veel van de punten kunnen eenvoudigweg niet uitgevoerd worden omdat zowel nationale als internationale wetgeving het niet toelaat. Bijvoorbeeld punt 59, het beperken van het eigendomsrecht of het verminderen van werkloosheidsvergoeding of kinderbijslag. Deze punten zijn sowieso in strijd met het gelijkheidsbeginsel.

Het intrekken van de erkenning van de islamitische eredienst is in feite niet in strijd met de in artikel 19 van de grondwet gewaarborgde vrijheid van eredienst, maar maakt dat er geen subsidies meer worden uitgekeerd.

 

Het hoeft geen betoog dat de overheveling van sommige bevoegdheden naar het Vlaamse niveau en de steile opkomst van de N-VA voor veel van de gerealiseerde punten het verschil heeft gemaakt.

De N-VA en het Vlaams Belang zijn dan ook communicerende vaten met een gelijklopende ideologie. Enkel het taalgebruik is bij de meeste N-VA-ers wat beschaafder, als je Theo Francken en enkele anderen niet meetelt.

Toch is het taalgebruik bij het VB enigszins gematigder, maar niet omdat de mandatarissen plots het beschaafde licht hebben gezien, maar extreemrechts maakt zich veel acceptabeler door het raciale taalgebruik achterwege te laten. Zo klinkt de term “een ander ras” meer aangebrand dan “een andere cultuur”, om maar een voorbeeld te noemen.

 

Het VB is nog steeds de partij van het blanke, zuivere etnische Vlaanderen. Dat de multiculturaliteit ook in Vlaanderen een feit is kan deze racistische partij maar moeilijk slikken.

Ze hijgen echter in de nek van de andere partijen, ook de centrum-linkse, waardoor hun politiek programma deels wordt gerealiseerd zonder dat ze zich aan de macht verbranden.

 

Waakzaamheid blijft geboden!

 


 [5] Decreet van 28/06/2002 betreffende gelijke onderwijskansen, Belgisch Staatsblad 14/09/2002, editie 2

 [6] Wet van 12/01/2006 tot aanpassing van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, artikel 2, Belgisch Staatsblad 21/02/2006

 [7] Koninklijk Besluit van 14/12/2020 tot uitvoering van het artikel 57/6/1, § 3, vierde lid, van de wet van 15 december 1980, Belgisch Staatsblad 18/01/2021

 [10] Wet van 23/12/2021 houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2022, Belgisch Staatsblad 29/12/2021

[11] Artikel 7 van de Wet van 19/07/1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten, Belgisch Staatsblad 03/09/1991

 [12] Artikel 77 van de Wet van 15/12/1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, Belgisch Staatsblad 31/12/1980