De pro's en contra's hebben we uitgebreid kunnen volgen in de pers.
De winkeliers klagen al dat ze minder volk over de vloer krijgen.
Winkeliers zijn echter niet de enige klagers, ook de joodse gemeenschap roert zich.
Para's in het straatbeeld, alla, maar para's getooid met een "Arafatsjaal", dat is er natuurlijk over.
Winkeliers zeggen dat hun klanten denken dat Antwerpen een belegerde stad is.
Sommige joden denken blijkbaar dat Antwerpen belegerd wordt door de Palestijnen.
Waar gaat dit eigenlijk over?
De zgn. "Arafatsjaal" is een tradidioneel hoofddeksel, "Keffiyeh" genoemd, dat wijd verspreid is in het Midden-Oosten en vooral gedragen wordt door mannen (bedoeïnen) om het hoofd en de nek te beschermen tegen zon, zand of kou.
Het is een katoenen, wollen of gemengde doek die in verschillende kleurvarianten wordt gemaakt en die op een bepaalde manier om het hoofd gewikkeld wordt of gedragen zoals Arafat het deed, met een band, "agaal" genaamd, rond het hoofd om de sjaal op het hoofd vast te houden.
De kleurcombinatie hangt af van het land of de streek.
Yasser Arafat heeft, wellicht zelfs ongewild, van de keffiyeh een symbool van de Palestijnse strijd gemaakt.
Daardoor werd het een geliefd accessoire voor iedereen die zich progressief noemde in de laatste decennia van de vorige eeuw
In het algemeen is de symboolwaarde van de sjaal sterk afgezwakt lijkt mij.
De para's die zulke sjaal dragen, wikkelen hem niet rond het hoofd, maar gewoon rond de nek, en volgens mij gewoon om zich tegen de kou te beschermen en niet om een pro-Palestijns statement af te leggen.
Het verbod op het dragen van de keffiyeh is in feite niets nieuws.
Militairen moeten zich kleden volgens het K.B. van 4 februari 1998 en het Reglement Militaire Tenues van 20 februari 2006. http://www.kvoo-ovl.be/Doc/DGHR-REG-DISPSYS-001_N.pdf
Onder nr. 102 van dat reglement staat vermeld dat het zichtbaar gemengd dragen van militaire en burgerkleding niet toestaan is. Een keffiyeh valt onder burgerkleding en mag dus niet samen met een uniform gedragen worden.
De enige vermelding betreffende een sjaal vond ik in punt 219 van het reglement, dat zegt: "De sjaal van de Marine wordt gekruist op de borst en onder de mantel gedragen."
De zgn. "Arafatsjaal" is een tradidioneel hoofddeksel, "Keffiyeh" genoemd, dat wijd verspreid is in het Midden-Oosten en vooral gedragen wordt door mannen (bedoeïnen) om het hoofd en de nek te beschermen tegen zon, zand of kou.
Het is een katoenen, wollen of gemengde doek die in verschillende kleurvarianten wordt gemaakt en die op een bepaalde manier om het hoofd gewikkeld wordt of gedragen zoals Arafat het deed, met een band, "agaal" genaamd, rond het hoofd om de sjaal op het hoofd vast te houden.
De kleurcombinatie hangt af van het land of de streek.
Yasser Arafat heeft, wellicht zelfs ongewild, van de keffiyeh een symbool van de Palestijnse strijd gemaakt.
Daardoor werd het een geliefd accessoire voor iedereen die zich progressief noemde in de laatste decennia van de vorige eeuw
In het algemeen is de symboolwaarde van de sjaal sterk afgezwakt lijkt mij.
De para's die zulke sjaal dragen, wikkelen hem niet rond het hoofd, maar gewoon rond de nek, en volgens mij gewoon om zich tegen de kou te beschermen en niet om een pro-Palestijns statement af te leggen.
Het verbod op het dragen van de keffiyeh is in feite niets nieuws.
Militairen moeten zich kleden volgens het K.B. van 4 februari 1998 en het Reglement Militaire Tenues van 20 februari 2006. http://www.kvoo-ovl.be/Doc/DGHR-REG-DISPSYS-001_N.pdf
Onder nr. 102 van dat reglement staat vermeld dat het zichtbaar gemengd dragen van militaire en burgerkleding niet toestaan is. Een keffiyeh valt onder burgerkleding en mag dus niet samen met een uniform gedragen worden.
De enige vermelding betreffende een sjaal vond ik in punt 219 van het reglement, dat zegt: "De sjaal van de Marine wordt gekruist op de borst en onder de mantel gedragen."
Het reglement is duidelijk en het dragen van een keffiyeh werd dan ook slechts oogluikend toegelaten tot dat de joodse-lange-tenenclub bezwaren had.
Beveiliging van de bevolking, prima, maar wel in de correcte klederdracht.
Wat is het belangrijkste?
Beveiliging van de bevolking, prima, maar wel in de correcte klederdracht.
Wat is het belangrijkste?
Ter aanvulling: na het publiceren van dit artikel op mijn blog heb ik op de website van Joods Actueel een artikel of enige commentaar gezocht over dit onderwerp. Niets gevonden, dus zal het nog wel meevallen met de bezwaren van de joodse gemeenschap, anders had Freilich er wel een artikel aan gewijd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten