Schrapping van ambtswege is een louter administratieve maatregel die wordt ingeleid door de politie of de bevolkingsdienst. Die diensten moeten in eerste geval nagaan of de betrokkene al dan niet tijdelijk afwezig is. In dat geval kan een schrapping van ambtswege niet. Een niet aangegeven wijziging van woonplaats kan aanleiding geven tot schrapping. Als blijkt dat betrokkene in het buitenland verblijft, kan een schrapping onmiddellijk. Het gaat uiteraard niet op om mensen die tijdelijk in het buitenland verblijven, zij het om beroepsredenen of privéredenen, te schrappen.
De reglementering ter zake is te vinden in de omzendbrief van 7/10/1992 betreffende het houden van het bevolkingsregister en het vreemdelingenregister.
Wat is eigenlijk het verschil tussen de radicalisering van moslimjongeren en dezelfde radicalisering van Vlaamse jongens die door het VNV, waarvan de NV-A de erfgenaam is, vanaf april 1941 werden opgeroepen om naar het Oostfront te trekken. De toenmalige haatzaaierij werd dikwijls gevoerd van op de kansel en in de scholen, door Vlaamsgezinde pastoors en leraars. Nu nemen radicale imams deze taak over.
Welke reglementering er in die tijd bestond om al dan niet tijdelijk afwezigen te schrappen uit de bevolkingsregisters is mij niet bekend. Ik weet wel dat de overlevenden van deze gruwel konden terug keren, maar meestal veroordeeld werden wegens collaboratie.
Er zijn al enkele "jihadisten" teruggekeerd. Zij zitten momenteel in de petoet en worden verdacht van terrorisme. Intussen is eer een misselijkmakend filmpje opgedoken waarin te zien is hoe een man wordt onthoofd. In het filmpje zijn Vlaamse stemmen te horen. Het lijkt mij dan ook volkomen logisch dat tot op de bodem moet worden uitgezocht of er inderdaad jongens van bij ons van welke origine dan ook, deel hebben genomen aan deze misdaden.
Schrapping van ambtswege is in deze een gemakkelijkheidsoplossing met als uitgangspunt "dan zijn we er van af". Dat kan zo zijn voor die jongens met een vreemde nationaliteit. Na hun schrapping moeten ze, om ons land weer binnen te kunnen, beschikken over een paspoort en een visum (voor niet-Europese onderdanen). Dat kan uiteraard geweigerd worden en dat zal dan ook waarschijnlijk gebeuren. Er zijn echter ook jongens bij met de Belgische nationaliteit. Indien die terugkeren, moeten ze weer worden ingeschreven op het adres waar ze verblijven.
Er zou beter streng opgetreden worden tegen haatpredikers, zowel religieuze als politieke, zowel van vreemde als van Belgische origine, zowel tegen gewone burgers als tegen parlementairen.
Indien onze huidige wetgeving daartoe ontoereikend is dan moet ze maar worden verstrengd.
Haatzaaierij heeft al te veel mensenlevens gekost.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten